Bratislava 19. decembra (TASR) - Emaily, sms správy, či telefonáty. Aj takýmto spôsobom sa snažia podvodníci v predvianočnom období okradnúť ľudí o peniaze. Občania by preto najmä v tomto období mali byť podľa Slovenskej bankovej asociácie (SBA) obozretní, aby sa útočníkom nepodarilo od nich vylákať citlivé bankové údaje.
Jednou z metód podvodníkov je phishing. Útočníci sa pri tomto podvode prostredníctvom emailu či sms vydávajú za banky a snažia sa získať citlivé údaje klientov. "Podvodný email pri phishingu predstiera, že odosielateľom je banka. Zvyčajne obsahuje odkaz, ktorý presmeruje na podvodnú kópiu internetovej stránky banky a vyžaduje potvrdenie alebo obnovenie citlivých údajov ako sú prihlasovacie meno, heslo a podobne," vysvetlila SBA s tým, že to neznamená, že bol napadnutý priamo systém banky. "Obsah správy sa v prijímateľovi snaží vyvolať paniku, že peniaze na jeho účte sú ohrozené," doplnila asociácia.
Ako ďalej uviedla SBA, na podobnom princípe sú založené aj ďalšie podvody, keď sa zlodeji snažia vylákať dáta k internetbankingu či k platobnej karte prostredníctvom telefonátu, kedy ide o takzvaný vishing, alebo cez sms správu s URL odkazom na podvodnú stránku alebo výzvou na odpovedanie na telefónne číslo, ktorý sa nazýva smshing. Útočníci citlivé údaje skúšajú získať aj cez zavírusovaný počítač alebo mobilné zariadenie prostredníctvom podvodnej stránky banky, kedy hovoríme o takzvanom pharmingu.
"Pri práci s internetbankingom si preto vždy treba skontrolovať bezpečnostný certifikát stránky," odporúča SBA. Klienti by si taktiež mali podozrivé požiadavky banky emailom, telefonicky alebo sms na poskytnutie citlivých informácií o internetbankingu alebo platobnej karte radšej najprv overiť na zákazníckej linke. "Klienti by nikdy nemali klikať na neznáme odkazy, ani otvárať neznáme prílohy v emailoch, sms či mms správach. Môžu obsahovať vírus, ktorým svoje zariadenie sprístupnia podvodníkom," doplnila SBA.
Asociácia tiež občanom odporúča nepracovať s internetbankingom cez nezabezpečené wifi siete a dobré je tiež si pravidelne meniť prihlasovacie heslo do internetbankingu. "Do mobilných zariadení je dobré sťahovať si len overené a dôveryhodné aplikácie a počítač, smartfón či tablet zabezpečiť antivírusovým programom od renomovaných spoločností na trhu a pravidelnou inštaláciou bezpečnostných aktualizácií," uviedla banková asociácia. Okrem toho je tiež potrebné venovať pozornosť bezpečnostným upozorneniam bánk.
Banky však môžu užívateľov kontaktovať napríklad v prípade skutočnej bezpečnostnej hrozby. Preto klientom odporúčajú, aby pravidelne aktualizovali telefonický kontakt, ktorý im poskytli. Môže ísť napríklad o overovanie reálnosti transakcie, ak je platobná karta použitá v nezvyčajných destináciách. "Banka vtedy vyhodnocuje, či sa klient náhodou nestal obeťou skimmingu a niekto sa nesnaží použiť klon jeho platobnej karty. Telefonát pritom možno kedykoľvek prerušiť a spotrebiteľ môže iniciatívne kontaktovať svoju banku, aby si hrozbu overil," dodala SBA.
0